יונ 16

ביטוח הלאומי מאפשר לאזרח להינות מזכויות להחזר הוצאות ומתן תגמולים, במקרים בהם נמצא האזרח לאחר מבחנים אובייקטיביים ואישורה של ועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי זכאי לקבלתם.
לצערנו הרב, רבים מהאזרחים אינם מודעים כלל לזכויותיהם ואינם פונים לביטוח הלאומי למיצוי זכויותיהם על הדין.
בין יתר הזכויות ניתן למנות: קצבת נכות כללית, שיקום מקצועי, הנחות בתשלומי ארנונה ומיסים קצבת ניידות במקרה של אירוע רפואי המגביל את ניידותו של האזרח לתקופה קצרה או תמידית, קבלת תו נכה וקצבת שירותים מיוחדים ועוד.

הידעת ! – טיפים מאת עורך דין תאונות עבודה

זכויות נוספות מוקנות לאזרחים בגין תאונה שאירעה לאזרח במהלך עבודתו. במקרים אלו יהיה זכאי האזרח לקבלת דמי פגיעה בשל ימי מחלה (עד ל91 יום) ולאחריה יוכל האזרח להגיש תביעה לקביעת נכותו שיש בה כדי לזכות בגמלה קבועה או בפיצוי חד פעמי בהתאם לגובה הנכות. זכויות נוספות מוקנות על פי דין בגין מחלות מקצוע כדוגמת חשיפה ממושכת לגורם סיכון כדוגמת קרינה, חומרים רעילים, לחץ נפשי גבוה במקום העבודה ונזקי מאמץ לפרקים או בברכיים ועוד. חשוב, כי ברור זה מול המוסד לביטוח לאומי יעשה ככל הניתן, בסמוך לקרות האירוע, על מנת למקסמם את זכויותיך לקבלת הסיוע מהמוסד לביטוח לאומי במצבים בהם נפגעה בריאותך ומקור פרנסתך.

הידעת? זכויות הביטוח הלאומי מוקנות גם לאנשים בריאים.
גם אנשים בריאים, העובדים ומשתכרים למחייתם זכאים במצבים מסוימים להטבות שונות מהמוסד לביטוח לאומי. שכיר שחל במהלך השנה האחרונה שינוי במצבו יהיה זכאי בהינתן מצב מסוים להטבות שונות כגון החזרי מס. במקרה זה לא נידרש עורך דין רשלנות רפואית דווקא, וניתן לקבל הסיוע גם מיועץ מס או רואה חשבון.

הידעת! על קצבת נכות ותנאי זכאות

פרק ט' לחוק הביטוח הלאומי והתקנות שהותקנו על פיו, דן בביטוח נכות ומסדיר את המסגרת החוקית לקבלת קצבת נכות כללית, תנאי הזכאות, שיעורי הקצבה וההטבות השונות לזכאי.

חשוב לדעת כי בנוסף לקצבה המשולמת לנכה מקבלי קצבת נכות כללית תהיו זכאים לקבל הטבות שונות נוספות:
• פטור מתשלום בקופות חולים
• הנחות ברשויות המקומיות (ארנונה)
• סיוע בשכר דירה או ברכישת דירה
• הנחה על קו טלפון ביתי